پرش لینک ها

درمان فیبرومیالژیا با روش درمانی شناختی رفتاری CBT

مؤسسه کارولینسکا
منتشر‌شده در دسامبر 2023

محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که دو نوع از درمان شناختی-رفتاری (CBT)، یعنی CBT فردی و گروهی، به یک اندازه در درمان فیبرومیالژیا موثر هستند. این مطالعه نشان می دهد که CBT می تواند یک گزینه درمانی موثر برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا باشد.

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که با درد گسترده در تمام بدن، خستگی، اختلال در خواب و سایر علائم همراه است. CBT یک نوع روان درمانی است که به افراد کمک می کند تا الگوهای فکری و رفتاری خود را که به درد و سایر علائم این بیماری کمک می کند، تغییر دهند.

درمان شناختی رفتاری در مرکز مشاوره جانان اصفهان

در این مطالعه، محققان 200 فرد مبتلا به فیبرومیالژیا را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه تحت درمان فردی و گروه دیگر تحت درمان گروهی قرار گرفت. هر دو گروه به مدت 12 هفته CBT دریافت کردند.

در پایان مطالعه، محققان دریافتند که هر دو گروه بهبود قابل توجهی در علائم بیماری خود داشتند. به عنوان مثال، میانگین درد در گروه CBT فردی از 7.3 به 5.2 کاهش یافت و میانگین درد در گروه CBT گروهی از 7.1 به 5.5 کاهش یافت. همچنین، میانگین خستگی در هر دو گروه کاهش یافت.

محققان نتیجه گرفتند که این روش یک گزینه درمانی موثر برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا است. CBT می تواند به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کند تا درد و سایر علائم خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

مرکز مشاوره جانان اصفهان با در اختیار داشتن کادر مجرب میتواند در زمینه درمان به روش CBT همراه شما باشد.

نکات کلیدی:

* روش درمانی شناختی رفتاری یک نوع روان درمانی است که می تواند به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کند تا درد و سایر علائم خود را کاهش دهند.
* دو نوع این روش،یعنی فردی و گروهی، به یک اندازه در درمان فیبرومیالژیا موثر هستند.
* این روش می تواند به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کند تا کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

مرکز مشاوره جانان اصفهان در زمینه بیماری های روان تنی کمک و همراه شما باشد. با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید